محتوى السوشيال الميديا

هو شرط عشان اكون
السوشيال ميديا فيها أكتر من
function
هاحاول اقولهوملك ببساطة واختصار:
1- social media analyst
وده حد يكون بيعشق الأرقام والتحليلات ، وبيعرف يستخدم التوولز المختلفة ويعرف يعمل ريبورتات عن / تحليل لـ الحملات على السوشيال ميديا ، أو وضع البراندات على الإنترنت ، وبيقدم طبعاً اقتراحات واستنتاجات
2- social media strategist
وده الشخص اللي بيحط الاستراتيجيات والخطط للبراندات والحملات على السوشيال ميديا .. وبعد كدة بيديه للناس بتاعة المحتوى عشان تنفذ
3- social media content creator/ creative manager
وده شخص بيكون حريف في عمل المحتوى واختراعه ، لازم يبقى موهوب وبيعرف يكتب ، يعني كوبي-رايتر أصلاً ومخلوق لكدة
بياخد الاستراتيجية ويشتغل عليها من حيث المحتوى اللي هاينزل بقى في كل بلاتفورم
facebook, twitter, instagram ... etc
*في شخص كمان اسمه ال
creative manager
وده في الشركات / الوكالات الكبيرة بيبقى اسمه
creative director
هو اللي بيحط اتجاه الحملة - بيطلع الفكرة اللي هاتقوم عليها زي اي فكرة: زي ملوك المستعمل مثلاً بالتعاون مع الكوبي-رايتر
هو اللي بيحط الفكرة العامة والاتجاه وبقية التفاصيل بيحطها الكوبي-رايترز وهو بيديرهم
وفي الشركات / الوكالات الصغيرة بتاع المحتوى نفسه بيقوم بالمهمة ديه
ولما نيجي بقى لشغل الديزاينات فالديزاينر بياخد اللي بيطلع من الكوبي-رايتر او الراجل بتاع المحتوى ويعمله في شكل تصميمات
وفي الشركات/ الوكالات الكبيرة ال
art director
بياخد شغل الكرييتف ويطلعه في شكل
art direction
يعني اتجاه التصميمات والفن ده هايبقى عامل ازاي
والديزاينرز بقى يطبقوا وهو بيديرهم من فوق
4- social media advertiser / media planner
وده الشخص اللي بياخد الاستراتيجية ويقول هانصرف اعلانات فين وبكام وامتى وازاي
--
وطبعاً في ناس بتعرف تعمل اكتر من
function
فانت لازم طبعاً تبقى عارف حاجة عن كل حاجة ، وتتخصص بقى في واحدة منهم

سوشيال ميديا انى اكون جامد فى كتابة ال content ?