مصطلحات تسويقية

خدلك شوية المصطلحات دول.. هيفيدوك في التسويق wink emoticon
CPC أو Cost Per Click
وده مقدار العائد اللي بيجيلك عن كل زائر ضغط على الاعلانات الموجودة في موقعك أو مدونتك.. والمعلن هو اللي بيحدد نسبة العائد اللي انت هاتخده عن كل زائر يضغط على اعلاناته.. وده بيختلف من معلن للتاني وكمان على حسب المحتوى.
PPC أو Pay Per Click
وده زي الـ CPC مفيش فرق كبير بينهم عشان الناشر برضوا بيكسب عن كل نقرة على الاعلانات اللي حطها في موقعه او مدونته.
CPM أو Cost Per Mile/ Thousand
وده العائد اللي بيجيلك عن كل الف ظهور للاعلان اللي موجود في موقعك أو مدونتك.. ودي مستعملة من طرف أدسنس.
CPI أو Cost Per Impression
ودي بقى تكلفة كل ظهور للصفحة اللي فيها اعلان بحيث يدفع المعلن 0.05 عن كل ظهور... فمثلا لو حصلت على 500 ظهور يعني 25 دولار.. ممكن تكون التكلفة أقل أو أكتر.
CPA أو Cost Per Action
الدفع مقابل أكشن بيقوم بيه الزائر.. وشركات الـ CPA تعتبر وسيط بين المسوق والمعلنين من خلال الشركات ودورهم يدفعوا الفلوس مقابل الحصول على نشاط الزوار.
CPL أو Cost Per Lead
وده بقى الدفع لكل مشاركة - كمية التكلفه لتحويله من Lead - يعني التكلفة اللي بيدفعها صاحب الاعلان عن كل واحد يسجل في عرضه.
التسجيل بيكون مجاني.. يقدر أي شخص يسجل في الموقع عن طريق الريفرل الخاص بيك من غير ما يدفع فلوس بس انت بتكسب في المقابل ما بين 1 لـ 30 دولار حسب كل موقع وفي اللي بيدفع أكتر.
CTR او "Click-through rate"
ده مصطلح فى التسويق الإلكتروني click through rate ويعنى معدل التفاعل مع الإعلان مقارنة بعدد مرات الظهور ، والغرض منه قياس مستوى تفاعل الإعلان مع الجمهور المستهدف - اللى هو الـ target audience.