اسئلة انترفيو السوشيال ميديا

كام سؤال بيتسأل فى انترفيو السوشيال ميديا ؟

*ازاى تقدر تستخدم ادوات السوشيال ميديا كأداة لخدمة العملاء ؟

-السوشيال ميديا أداة عظيمة لخدمة العملاء لانك بتقدر تتكلم مع العملاء مباشرةً،وهقدر احلل من خلالها رد عملائى على المنتج الخاص بى،وان السوشيال ميديا مؤشر جيد جداًعلى حيوية الشركة وارتفاع نسبة مبيعاتها.

*طيب ازاى هتقدر تقيس العائد الاجتماعى على الاستثمار (ROI) ؟

- باستخدام ادوات القياس فى الفيسبوك وجوجل اناليتيكس وادوات قياس كتير وحجم الزيارات على الموقع الخاص بك وحجم المصروفات والمبيعات من الخلال السوشيال ميديا،ونقدر نقيس كمان من خلال تفاعل الزوار لنا على صفحتنا.

*ما هى فوائد المنصات زى Hootsuite, TweetDeck,SproutSocial.. ؟

الــ hootsuite ده لوحة قيادة تقدر تتحكم من خلالها فى كل القنوات الخاصة بك فى مكان واحد وتعمل جدول زمنى ،وتحليل للاتجاه اللى انحنا ماشين فيه ونقدر كمان من خلاله نعرف العملاء المحتملين لنا ،وتسهيل التعاون مع اعضاء فريقك.

الــ TweetDeck اداة اخرى واخد شكل الانبوكس تقدر ترد منها على كل الرسائل اللى بتجيلك على كل المنصات سوى كانت تويتر ،فيسبوك،اوجوجل بلس .. الخ.

الــ SproutSocial  اداة اتعملت لادارة شبكات التواصل الاجتماعى لمساعدتهم فى  التعرف على عملاء جدد وبتنمى وجودهم على السوشيال ميديا.