![]() |
| خطوات بناء استراتيجية تواصل اجتماعى فعالة |
- اول حاجة تحديد الجمهور المستهدف :: وده يسمى بــ buyer persona ،يعنى تحديد اهتماماتهم واحتياجاتهم علشان تقدر تعمل محتوى مناسب ليهم ،حدد على اي مواقع يتواجد جمهورك المستهدف،بإمكانك استخدام تويتر للتعرف على اخر المستجدات المتعلقة بعلامتك التجارية. وبإمكانك استخدام بحث تويتر المتقدم للحصول على نتائج دقيقة.
===========
- تانى مرحلة تحديد الاهداف :: عشان تبدأ استراتيجية صح ابدأ بوضع اهداف قبل وضع الخطة نفسها
*لما تبدأ تحدد اهداف لابد ان تكون مخصصة :فبدل ما يكون هدفك” رفع الوعي حول العلامة التجارية اللي بتمثلها” يبقى ” رفع الوعي حول العلامة التجارية بنسبة 10% خلال الست شهور عن طريق حملة معينة”
*تحقيق رضا الجمهور بنسبة 100% هو هدف غير واقعي. خالى هدفك معقول اكثر وهو ارضاء الجمهور بنسبة 90% مثلا.
*تأكد من وجود الأدوات والمصادر اللازمة لتحقيق اهدافك.
*ضع اطار زمني لتحقيق الهدف اللى انت ناوي تحقيقه.
=============
-تطوير خطة المحتوى :
طور خطة وصولك للجمهور دايماً وحط في الخطة كل عروضك ومنتجاتك وبعد كده فكر فى محتوى قوى يناسب العروض والمنتج بتاعك . وارسم جدول حط فيه افكارك اللى ناوى تنشرها خلال فترة زمنية محدده .
=============
- التفاعل مع الجمهور ::
ادخل فى نقاشات مع جمهورك ،رد على تعليقاتهم بسرعة واستمرار .
===========
- قياس مدى النجاح KPI :
بعض مقاييس النجاح >>
*متوسط الزيارات الاسبوعية
*متوسط زيارات الصفحة
*عدد المنتجات المبيعة خلال اسبوع/شهر/سنة
*عدد التعليقات على الصفحة
*عدد المشاركة الإجتماعية على فيس بوك وتويتر وغيرها
*ولقياس نجاح العملية التسويقية استخدام Google analytics
===========
- تانى مرحلة تحديد الاهداف :: عشان تبدأ استراتيجية صح ابدأ بوضع اهداف قبل وضع الخطة نفسها
*لما تبدأ تحدد اهداف لابد ان تكون مخصصة :فبدل ما يكون هدفك” رفع الوعي حول العلامة التجارية اللي بتمثلها” يبقى ” رفع الوعي حول العلامة التجارية بنسبة 10% خلال الست شهور عن طريق حملة معينة”
*تحقيق رضا الجمهور بنسبة 100% هو هدف غير واقعي. خالى هدفك معقول اكثر وهو ارضاء الجمهور بنسبة 90% مثلا.
*تأكد من وجود الأدوات والمصادر اللازمة لتحقيق اهدافك.
*ضع اطار زمني لتحقيق الهدف اللى انت ناوي تحقيقه.
=============
-تطوير خطة المحتوى :
طور خطة وصولك للجمهور دايماً وحط في الخطة كل عروضك ومنتجاتك وبعد كده فكر فى محتوى قوى يناسب العروض والمنتج بتاعك . وارسم جدول حط فيه افكارك اللى ناوى تنشرها خلال فترة زمنية محدده .
=============
- التفاعل مع الجمهور ::
ادخل فى نقاشات مع جمهورك ،رد على تعليقاتهم بسرعة واستمرار .
===========
- قياس مدى النجاح KPI :
بعض مقاييس النجاح >>
*متوسط الزيارات الاسبوعية
*متوسط زيارات الصفحة
*عدد المنتجات المبيعة خلال اسبوع/شهر/سنة
*عدد التعليقات على الصفحة
*عدد المشاركة الإجتماعية على فيس بوك وتويتر وغيرها
*ولقياس نجاح العملية التسويقية استخدام Google analytics
